Θεματική Περιήγηση του Δημοσιογράφου Γιώργου Χαρβαλιά στα ΓΑΚ – ΙΑΜΗ

Η περιήγηση του δημοσιογράφου Γιώργου Χαρβαλιά στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ηπείρου των Γενικών Αρχείων του Κράτους ανοίγει ένα παράθυρο στην άγνωστη πτυχή της ιστορίας της Ηπείρου, όπως αυτή τεκμηριώνεται μέσα από τις εκθέσεις “Αντίδωρο ευποιίας. Ευεργέτες Ευεργεσία 18οσ 20ός αι.” και “Ιστορική και θρησκευτική χαρτογραφία” του Ομώνυμου Καθηγητή Παναγιώτη Ν. Σουκάκου. Επιπλέον, η δυνατότητα περιήγησης σε τεκμήρια δημόσιας διοίκησης και ιδιωτικές συλλογές που περιλαμβάνουν δημόσια έγγραφα, προσωπικές αλληλογραφίες, υπηρεσιακές αναφορές, φυτά, έντομα και πεταλούδες καθώς και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό επιτρέπει την αποκύλυψη κρίσιμων πτυχών της πολιτικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και εκπαιδευτικής ιστορίας της Ελλάδας. 

Το Ιστορικό Αρχείο Ηπείρου (ΓΑΚ – ΙΑΜΗ), συμβάλλει στη διατήρηση της τοπικής ιστορικής ταυτότητας και ενισχύει την ιστορική παιδεία των πολιτών. Υλοποιούν προγράμματα εξωστρέφειας, εκθέσεις, ψηφιοποίηση αρχείων και δράσεις για σχολεία, προσφέροντας ένα πλαίσιο σύγχρονης δημόσιας ιστορικής πολιτικής.
Με το βλέμμα ενός παρατηρητή που γνωρίζει να ανασυνθέτει ιστορικές αφηγήσεις, ο Γ. Χαρβαλιάς αναζητά τα ίχνη της συλλογικής μνήμης που διασώζονται στους φακέλους των κοινωνικών πολιτικών, της καταγραφής πολεμικών γεγονότων, των διώξεων, της ανασυγκρότησης και της επιβίωσης.
Επιπλέον, παρουσιάστηκε το Μουσείο Ηπειρωτικού σπόρου “Το Καλλίδενδρο” που συμπεριλαμβάνει τη Φυσιοκρατική Νοημοσύνη (Naturalist Intelligence). Με τις ιδιωτικές συλλογές Γεώργιου Καλλίστρατου και Κλέαρχου Στάρα που έχουν παραχωρηθεί στο ΙΑΜΗ, σκοπεύουμε να  αναδείξουμε την ικανότητα αναγνώρισης, ταξινόμησης και κατανόησης στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος, όπως φυτά, ζώα, πετρώματα και καιρικά φαινόμενα. Η μαθητική και επιστημονική κοινότητα (βιολόγοι, γεωλόγοι, γεωπόνοι, οικολόγοι και φυσιοδίφες) θα έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν την ευαισθησία απέναντι στη φύση, να ενισχύσουν το ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος και να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα και ικανότητα κατηγοριοποίησης φυσικών στοιχείων, μέσα από βιωματική και ενεργή συμμετοχή. Η συμβολή τους δεν είναι μόνο αρχειονομική, αλλά και πολιτιστική, παιδευτική και δημοκρατική.